PLÀSTICA. CAMÍ D’APRENENTATGE

L’experimentació ens porta al coneixement i a partir d’aquest l’infant podrà escollir els elements que l’ajudin a expressar-se.

Experimentem a través de l’escultura, el dibuix, la pintura, el gravat, l’artesania, l’assemblatge, el collage... com? Observant; del natural, d’imatges, de fotografies; utilitzant la memòria, la imaginació, a partir d’una història, escoltada com visualitzada.

Amb aquestes eines, coneixem materials. Aquests poden provenir del reciclatge (dignifiquem el material!) reciclatge domèstic, reciclatge generat per les escoles o pel taller, aportat de les feines dels pares i coneguts, de comerços propers, aportats per la natura. També és molt important la reutilització, donar altres usos als materials i objectes.

Coneixem també material d’artista: carbonets, cretes, pigments, pastels, tintes, diferents llapis, diferents dureses...

Coneixem diferents suports, diferents tècniques, diferents eines...

Coneixem els artistes, la seva manera de fer, les pautes estètiques que segueixen, les tècniques que utilitzen per arribar al resultat desitjat.

Coneixem a partir de la percepció, de com som, el nostre gest, els nostres companys..

Coneixem el medi, el nostre entorn cultural, el nostre patrimoni, busquem temàtiques, ens interessem pel context històric, compartim vivències. Coneixem a partir de l’aportació del dia a dia de l’infant.

Quan parlem de pautes estètiques, parlem d’estils pictòrics, parlem d’harmonia, dels colors primaris, els colors complementaris, els colors clars i foscos, colors freds i calents, de les gammes de colors, de la composició, de la creativitat; hi ha moltes maneres d’arribar-hi, una d’elles és el coneixement dels artistes, de la història de l’art.

Treballem amb projectes comuns, on hi participa el total del grup, però sempre respectant les individualitats. Treballem a partir de l’esbós, el projecte previ.

És molt important la presentació dels treballs. Transmetre i ensenyar a la resta d’infants la feina feta. D'una banda ens ajuda a ambientar l’aula i les instal·lacions, tan siguin interiors com exteriors; i de l'altra cada treball s’ha de concebre com un boci d’art.



29/10/12

LOLA: retrats

Fa temps que tinc una petita obsessió, els estereotips!, per això insisteixo tan amb el dibuix al natural. Crec que tothom ha de tenir el seu estil però és molt important tenir una bona base de dibuix i aquesta s'adquireix amb el dibuix del natural. El dijous vaig demanar als infants que dibuixessin el company de davant, que observessin bé, miressin tots els detalls, nas, ulls, pestanyes, celles, orelles...de tan en tan vaig haver de parar la classe ja que molts infants no dibuixaven el que veien sinó la imatge que tenien el cap independentment del company que tenien al davant. Al final estaven molt orgullosos del seu resultat i jo encara més d'ells de com havien fet l'esforç d'observar.













28/10/12

ARTUR: continuem fent el mòbil

segona part del mòbil, hem portat varietat de fulles per reproduir-les amb fang, però mentre manipulàvem els materials els infants han descoberta l'estampació, així que sense cap tipus d'indicació s'ha canviat el procés de fulles i s'ha fet una barreja d'estampació, modelat i gravat, han quedat unes fulles precioses...realment els infants necessiten ben poc per crear, som nosaltres que els hi posem les limitacions!







LOLA: la castanyera

M'hagués agradat convidar a la castanyera perquè els nens la poguessin dibuixar del natural, però no ha estat possible ja que aquests dies té molta feina. El que hem fet és parlar-ne de com és, com va vestida... una dona gran que porta un mocador al cap, faldilles, un davantal i sobretot un cistell ple de castanyes. Amb el dibuix cada infant han creat la seva castanyera el toc de novetat han estat els pastels, mai havien usat aquesta eina i han quedat encantats. Difuminar, barrejar colors...com si ho haguessin fet tota la vida!! felicitats sou genials!!
















ARTUR: pessics de fang

finalment hem fet fang, avui hem utilitzat la tècnica del pessic, ràpidament els infants han entès el seu procés, ja que pessic és sinònim de petit... hem agafat una fusta i hem fet un dibuix que posteriorment hem resseguit amb els trossets de fang, la setmana vinent continuarem el procés... 







21/10/12

LOLA: dibuix lliure

Avui amb els grans hem fet un joc, sempre quan hem acabat la tasca que tenim programada fem un dibuix lliure amb els materials utilitzats, avui ho hem fet al revés hem començat amb un dibuix lliure que l'hem transformat amb ombres de color vermell, ens hem anat trobant reptes que hem anat resolent sobre la marxa, com sempre resultat brutal!!










ARTUR: comencem un mòbil

Amb el grup de dimecres hem enfocat d'una altra manera la pintada dels troncs, hem decidit fer un mòbil, el tronc serà el suport...